ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

مدیریت دانش
زیرساخت های مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش
هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی
وضعیت دستگاه های اجرایی برای پیاده سازی مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

 

 

 

 

 

چکیده

در این پژوهش به بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش پرداخته شد.

ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها یک پرسش نامه ۳۶ سوالی بود که وضعیت زیرساخت‌های مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه  ستادی استان  را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر  تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید.

 

 نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه ۲۸ دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب  پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند. 

 

در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش، توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید.  

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

فرهنگ سازمانی

فناوری اطلاعات

فرایندهای مدیریت دانش

زیرساخت های مدیریت دانش

 

 

 

 

 مقدمه

عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمان‌ها بیشتر به مقوله‌هایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسان‌های دانش‌گرا نسبت به انسان های عمل‌گرا اهمیت بیشتری پیدا كرده‌اند. صاحب‌نظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش كیفیت و دهه 90 دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه كنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراكر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهره‌وری دانش در سازمان‌هاست كه جز با مدیریت درست و مؤثر آن امكان‌پذیر نیست (افرازه، 1386). از این‌رو جای تعجب ندارد كه دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون كرده است، به‌طوریكه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت دارایی‌های فكری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق كنند. 

 

علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.

 

 

 

1-2- بیان مسأله تحقیق

الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.

 

 یك زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده كامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین كار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یكدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. این كار به آنان این احساس را می دهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیك سازمان سهیم ببینند. 

 

مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 

 

همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ 

 

و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اوّل: کلیّات پژوهش 1

1-1- مقدمه 2

1-2- بیان مسئله تحقیق 2

1-3- اهداف پژوهش 4

1-4-ضرورت انجام تحقیق 4

1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 6

1-5-1-سؤال اصلی 6

1-5-2- سؤالات فرعی 6

1-6- قلمرو تحقیق 6

1-6-1- قلمرو موضوعی 6

1-6-2- قلمرو مکانی 7

1-6-3- قلمرو زمانی 7

1-7- روش تحقیق 7

1-8- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق 8

1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش 8

1-8-2-فرهنگ سازمانی  8

1-8-3- فرآیندهای دانش  8

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11

2-3-1- دانش چیست؟ 11

2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15

2-3-3- عناصر دانش 16

2-3-4- ویژگی های دانش 19

2-3-5-انواع دانش 22

2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22

2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23

2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24

2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25

2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناكا 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62

2-5-6- مدل استیوهالس 64

2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الكترونیك 93

2-6-15- داستان گویی و حكایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100

2-7-1-1-حمایت مدیریت  102

2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102

2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 

2-7-2-فرآیندهای دانش  103

2-7-2-1-پردازش دانش  103

2-7-2-2- انتقال دانش 104

2-7-2-3- تسهیم دانش 104

2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105

2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106

2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106

2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107

2-8- پیشینه پژوهش 107

2-9- جمع بندی 109

 

فصل سوّم: روش پژوهش 110

 3-1- مقدمه 111

3-2- روش تحقیق 111

3-3- فرآیند تحقیق 112

3-3-1-مطالعه ای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-3- جمع‌آوری داده‌‌های تحقیق 112

3-3-4- تحلیل داده‌های تحقیق 112

3-4- جامعه آماری 113

3-5- نمونه آماری 114

3-6-مدل مفهومی تحقیق 114

3-7- روش گردآوری داده ها 115

3-8- روایی پرسشنامه 119

3-9- پایایی پرسشنامه 119

3-10- روش ها و تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها  121

3-11- جمع بندی 121

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش 123

4-1- مقدّمه 124

4-2- یافته های توصیفی 124

4-3- یافته‏های استنباطی 128

۴-۴- جمع بندی 177

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش 178

5-1-مقدمه 179

5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله 179

5-4- پیشنهادات کاربردی 186

۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 186

6-5- محدودیت های تحقیق 187

منابع و ماخذ 188

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24

جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29

جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61

جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66

جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68

جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75

جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91

جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96

جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97

جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98

جدول 3-1: جدول نمونه گیری مورگان 116

جدول ۳-۲: ابعاد و گویه های پرسش نامه تحقیق 121

جدول 4-1  داده های مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان  124

جدول 4-2  داده های مربوط به مشخصات سابقه خدمت………… 125

جدول 4- 3  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

جدول 4-4  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب  پست سازمانی 127

جدول 4-5 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه 128     

جدول 4-6 یافته های برآمده از فرضیه 1ارزیابی وضعیت عوامل زمینه ای در پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان  129  

جدول 4-7  یافته های برآمده از فرضیه 1بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص های مولفه‏های فرایندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 130  

جدول 4-8  یافته های برآمده از فرضیه 2 بررسی و ارزیابی وضعیت خلق و كسب دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-9 یافته های برآمده از فرضیه 3 بررسی و ارزیابی وضعیت ارزیابی و سازماندهی دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 132  

جدول 4-10 یافته های برآمده از فرضیه 4 بررسی و ارزیابی وضعیت به اشتراك گذاری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 133  

جدول 4-11 یافته های برآمده از فرضیه 5 بررسی و ارزیابی وضعیت به كارگیری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 134  

جدول 4-12 یافته های برآمده از فرضیه 6 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص-های الزام  فنیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 135

جدول 4-13 یافته های برآمده از فرضیه 7 بررسی و ارزیابی وضعیتسیستم های اطلاعاتی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 136  

جدول 4-14 یافته های برآمده از فرضیه 8 بررسی و ارزیابی وضعیت فرآیندهای كسب اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 137 

جدول 4-15 یافته های برآمده از فرضیه 9 بررسی و ارزیابی وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 138 

جدول 4-16 یافته های برآمده از فرضیه 10 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص های الزام فرهنگیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 139  

جدول 4-17 یافته های برآمده از فرضیه 11 بررسی و ارزیابی وضعیت مشاركت در تصمیم گیری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 140  

جدول 4-18 یافته های برآمده از فرضیه 12 بررسی و ارزیابی وضعیت حس تعلق سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 141  

جدول 4-19 یافته های برآمده از فرضیه 13 بررسی و ارزیابی وضعیت حمایت مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 142 

جدول 4-20 یافته های برآمده از فرضیه 14 بررسی و ارزیابی وضعیت اعتمادبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 143  

جدول 4-21 یافته های برآمده از فرضیه 15 بررسی و ارزیابی وضعیت تناسب مدیریت دانشبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-22 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با زیرساخت‏های مدیریت دانش 145

جدول 4-23 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای مدیریت دانش 147

جدول 4-2۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فناوری 149

جدول 4-2۵ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فرهنگی 151

جدول 4-2۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای خلق و كسب دانش 153

جدول 4-2۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهایارزیابی و سازماندهی دانش 155

جدول 4-۲۸ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به اشتراك گذاری دانش 157

جدول 4-۲۹ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به كارگیری دانش 159

جدول 4-3۰ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان سیستم های اطلاعاتی 161

جدول 4-3۱ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فرآیندهای كسب اطلاعات 163

جدول 4-3۲ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مدیریت فناوری اطلاعات 165

جدول 4-3۳ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مشاركت در تصمیم گیری 166

جدول 4-3۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حس تعلق سازمانی 169

جدول 4-3۵  خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حمایت مدیریت 171

جدول 4-3۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان اعتماد 173

جدول 4-3۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان تناسب مدیریت دانش 175

 جدول  4-۳۸  خروجی آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار  176

جدول 4-۳۹  آزمون فریدمن برای تعیین اولویت متغیرهای تاثیرگذار  بر میزان زیرساخت های مدیریت دانش 177

جدول 5-1 وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش 181

جدول 5-2 مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش 183

جدول ۵-۳ مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زیر ابعاد زیرساخت های مدیریت دانش 184

 

 

 

فهرست شکل‌ها 

شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12

شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37

شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39

شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58

شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59

شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69

شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73

شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77

شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

 

 

 

فهرست نمودارها

نمودار 2-1: مدل مبتنی بر فرایندها و فراهم كننده‌های مدیریت دانش (اودل و گرایسون، 1998) 62

نمودار 2-2 : مدل مبتنی بر فرایندهای دانش (هالس، 2001) 64

نمودار 3-1: فرآیند تحقیق 113

نمودار3-2:  مدل مفهومی پژوهش 115

 نمودار  4-1: داده های مربوط به جنسیّت پاسخ دهندگان 124 

 نمودار  4-2: داده های مربوط به مشخصّات  سابقه خدمت…………………. 125

 نمودار  4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

 نمودار  4-4توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پست سازمانی 127

 

 

 

 

 

 

 

جوشكاری مقاومتی در میكرو اتصال ها

جوشكاری مقاومتی در میكرو اتصال ها تعریف جوش تاریخچه جوش جوشکاری میكرو اتصال جوشكاری مقاومتی دانلود پایان نامه رشته جوشکاری و مکانیک جوشكاری مقاومتی در میكرو اتصال ها دانلود پایان نامه جوشکاری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

گزارش کار آموزی با عنوان شرکت ایران خودرو، تحول سیستم های گیت های گازسوز

گزارش کار آموزی با عنوان شرکت ایران خودرو، تحول سیستم های گیت های گازسوز کاربا دستگاه دیاگ عیب یابی برق وموتور دانلود گزارش کار آموزی با عنوان شرکت ایران خودرو، تحول سیستم های گیت های گازسوز دانلود گزارش کار آموزی…

پاورپوینت آشنایی با ترانسفورماتورها

پاورپوینت آشنایی با ترانسفورماتورها پاورپوینت آشنایی با ترانسفورماتورها تاریخچه ترانسفورماتورها ترانسفور چیست؟ قانون فارادی اجزای ترانسفورماتور هسته هسته آهن مدار معادل تلفات انرژی تلفات انرژی در هسته فرومغناطیس سیستم های خنک کنندگی در ترانسفورماتور روغن ترانسفورماتور تست ترانسفورماتورها رفتن به…

آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران

آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران تغییرجنسیت مهریه نفقه عدّه ارث سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق حقوق رفتن به سایت اصلی آثار…

پرسشنامه ارزیابی اثرات استفاده از استانداردهای حسابداری بر کیفیت حسابداری

پرسشنامه ارزیابی اثرات استفاده از استانداردهای حسابداری بر کیفیت حسابداری پرسشنامه استانداردهای حسابداری پرسشنامه کیفیت حسابداری پرسشنامه بكار گیری استانداردهای حسابداری پرسشنامه تاثیر بكار گیری استانداردهای حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه ارزیابی اثرات استفاده از استانداردهای حسابداری…

ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت

ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت پروپوزال ERP پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان عوامل کلیدی موفقیت erp پروپوزال عوامل موفقیت در پیاده سازی ERP پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمان عوامل کلیدی موفقیت…

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران کلمات کلیدی : مقاله پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف مقاله پولشویی در ایران ابعاد مختلف پدیده پولشویی تخمین روند حجم پول های کثیف در ایران تاثیر…

پاورپوینت جغرافیای شهری

پاورپوینت جغرافیای شهری کلمات کلیدی : پاورپوینت جغرافــیای شهـــری جغرافــیای شهـــری تحقیق جغرافــیای شهـــری خاستگاه و روند تکاملی جغرافیای شهری موضوع مورد بحث جغرافیای شهری چارچوب جغرافیای شهری روش تحقیق در جغرافیای شهری نحوه نگرش علم جغرافیا به پدیده های…

پاورپوینت نقش مدیریت دانش بر تعالی سازمان

پاورپوینت نقش مدیریت دانش بر تعالی سازمان دانلود پاورپوینت نقش مدیریت دانش بر تعالی سازمان تعاریف مدیریت دانش تعالی سازمانی (EFQM) اهمیت اطلاعات و دانش در ارزشهای مدل تعالی((EFQM ارزش های بنیادین توسعه شراکتهای خارجی مدیریت بر مبنای فرایندها و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین کلمات کلیدی : مبانی نظری اوقات فراغت معلمین دانلود مبانی نظری اوقات فراغت معلمین پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین دانلود پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین پیشینه داخلی اوقات فراغت معلمین پیشینه خارجی…

  • پروپوزال شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت
  • پروپوزال شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های…

  • مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر و آی تی با عنوان الگوریتم های تکاملی برای بهینه سازی چند موردی ‏ عنوان انگلیسی : Evolutionary Algorithms for Multi C
  • مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر و آی تی با عنوان الگوریتم های تکاملی برای بهینه سازی چند موردی ‏ عنوان انگلیسی : Evolutionary Algorithms for Multi C ‎الگوریتم های تکاملی بهینه های چند معیاری راه حل پارتو تحت سلطه و…

  • پرسشنامه بررسی تعهد سازمانی، تنش نقش و حالت عاطفی در جامعه حسابرسان
  • پرسشنامه بررسی تعهد سازمانی، تنش نقش و حالت عاطفی در جامعه حسابرسان پرسشنامه عاطفه مثبت پرسشنامه عاطفه منفی پرسشنامه ابهام نقش پرسشنامه تعارض نقش پرسشنامه تعهد عاطفی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تعهد سازمانی، تنش نقش و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال شخصیت خودشیفته مبانی نظری اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه داخلی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه خارجی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه پژوهش…

  • مفهوم قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف و مبانی آن در نظام های حقوقی
  • مفهوم قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف و مبانی آن در نظام های حقوقی منع محاکمه مجدد قاعده منع رسیدگی مجدد قاعده منع مجازات مضاعف منع محاکمه مجدد پایان نامه قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف مبانی قاعده منع محاکمه…

  • پرسشنامه بررسی تفاوت جنسیت در صلاحیت رهبری و عملکرد شغلی مدیران در بانکهای شهرستان اراک
  • پرسشنامه بررسی تفاوت جنسیت در صلاحیت رهبری و عملکرد شغلی مدیران در بانکهای شهرستان اراک پرسشنامه تفاوت جنسیت در صلاحیت رهبری پرسشنامه عملکرد شغلی مدیران پرسشنامه تفاوت جنسیت در عملکرد شغلی مدیران رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری روانشناختی
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری روانشناختی مبانی نظری تاب آوری روانشناختی پیشینه تاب آوری روانشناختی دانلود مبانی نظری تاب آوری روانشناختی پیشینه تحقیق تاب آوری روانشناختی ادبیات نظری تاب آوری روانشناختی فصل دوم پایان نامه تاب آوری روانشناختی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی 40 صفحه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی مبانی نظری هویت سازمانی پیشینه تحقیق هویت سازمانی پیشینه داخلی هویت سازمانی پیشینه خارجی هویت سازمانی پیشینه پژوهش هویت سازمانی پیشینه نظری…

  • پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان
  • پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال یادگیری الکترونیکی فرآیندهای مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی پروپوزال تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی تاثیر فرآیندهای مدیریت…

  • بررسی تعیین میزان ریسک پذیری مدیران در مدارس
  • بررسی تعیین میزان ریسک پذیری مدیران در مدارس مدیریت ریسك ریسک پذیری مدیران دانلود پایان نامه ریسک پذیری مدیران مدارس بررسی تعیین میزان ریسک پذیری مدیران در مدارس دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی رفتن به سایت اصلی…

  • پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
  • پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه ERP پرسشنامه مراحل پیاده سازی erp پرسشنامه پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پرسشنامه پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه شاخص های موفقیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی 75 صفحه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی 75 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عملکرد سازمانی مبانی نظری عملکرد سازمانی پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی پیشینه داخلی عملکرد سازمانی پیشینه خارجی عملکرد سازمانی پیشینه پژوهش عملکرد سازمانی پیشینه نظری…

  • پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه
  • پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه كشورهاي در حال توسعه تحقیق كشورهاي در حال توسعه مقاله كشورهاي در حال توسعه خواص صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه مشکلات صنعتی شدن در یک…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری دانلود مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری ادبیات نظری اثربخشی سرمایه فکری فصل دوم پایان نامه اثربخشی سرمایه فکری مبانی نظری و پیشینه…

  • نفوذ اسرائیل در جمهوری آذربایجان و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  • نفوذ اسرائیل در جمهوری آذربایجان و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران کلمات کلیدی : پایان نامه اسرائیل عوامل موثر بر امنيت ملي ايران روابط ايران و جمهوري آذربايجان ابعاد نفوذ اسرائيل در جمهوري آذربايجان عوامل موثر بر…

  • پروپوزال سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها
  • پروپوزال سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها سیستم پاداش در سازمانها سیستم پاداش دهی در سازمان سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی انواع پاداش در مدیریت منابع…

  • تغییر حسابرس و عوامل موثر بر دوره تصدی حسابرس با تاکید بر تاثیر حاکمیت شرکتی بر آن
  • تغییر حسابرس و عوامل موثر بر دوره تصدی حسابرس با تاکید بر تاثیر حاکمیت شرکتی بر آن پایان نامه حاکمیت شرکتی مکانیزم های حاکمیت شرکتی مبانی نظری عوامل و آثار تغییر حسابرس تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی تاثیر مکانیزم…

  • علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن
  • علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن مطالبات بانکی چیست راهکارهای وصول مطالبات عوامل موثر در وصول موفق مطالبات بانکی وصول مطالبات چیست وصول مطالبات بانک صادرات راهکارهایی برای بهبود وصول مطالبات شناسایی عوامل مطالبات…

  • طراحی و استقرار سیستم مدیریت پروژه با استفاده از استاندارد PMBOK
  • طراحی و استقرار سیستم مدیریت پروژه با استفاده از استاندارد PMBOK دانلود پایان نامه مدیریت پروژه استاندارد PMBOK حوزه های مدیریت پروژه پروژه احداث واحد بهره برداری و نمک زدایی مسجد سلیمان طراحی و استقرار سیستم مدیریت پروژه با PMBOK…

  • شناسایی عوامل سازگاری در زندگی زناشویی در منطقه 2 شهر تهران
  • شناسایی عوامل سازگاری در زندگی زناشویی در منطقه 2 شهر تهران زندگی زناشویی دانلود پایان نامه رضایت زناشویی دانلود پایان نامه سازگاری در زندگی زناشویی شناسایی عوامل سازگاری در زندگی زناشویی در منطقه 2 شهر تهران دانلود پایان نامه رشته…

  • تبیین تصویری جامع از اصول سازماندهی و ساختاربندی سازمانها
  • تبیین تصویری جامع از اصول سازماندهی و ساختاربندی سازمانها تئوریهای سازمان مسائل ساختاری سازمان سازمان و ساختار سازمانی سازماندهی و ساختاربندی سازمانها تبیین تصویر از اصول سازماندهی سازمانها تبیین تصویری ساختاربندی سازمانها رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته…

  • پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه
  • پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه های دانلود پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی…

  • فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی
  • فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی کلمات کلیدی : مبانی نظری سرسختی پیشینه تحقیق سرسختی تاریخچه سرسختی روانشناختی فصل دوم پایان نامه سرسختی مبانی نظری سرسختی روانشناختی دانلود فصل دوم پایان نامه سرسختی دانلود مبانی نظری سرسختی روانشناختی پیشینه تحقیق…

  • پرسشنامه روابط عاطفی موجود در خانواده علوی با روایی و پایایی
  • پرسشنامه روابط عاطفی موجود در خانواده علوی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه روابط عاطفی دانلود پرسشنامه روابط عاطفی پرسشنامه روابط عاطفی والدین پرسشنامه روابط عاطفی خانواده پرسشنامه روابط عاطفی خانواده علوی پرسشنامه روابط عاطفی خانواده 23 سوالی…

  • مدیریت انبار و طراحی یک سیستم انبارداری(کامل و آپدیت شده)
  • مدیریت انبار و طراحی یک سیستم انبارداری(کامل و آپدیت شده) دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه انبارداری دانلود پایان نامه مدیریت انبار دانلود پروژه طراحی یک سیستم انبارداری دانلود پروژه طراحی یک سیستم انبارداری مدیریت انبار و طراحی یک…

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مالی دانلود مقاله حسابداری مالی عملیات مالی کنترل داخلی دانلود مقاله پروژه مالی سرفصل های حسابداری مالی تعریف عملیات مالی و ثبت آن شناسایی سود و بستن حسابها نحوه نگهداری موجودیهای کالا و روش ارزیابی آن دانلود مقاله حسابداری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت ادبیات نظری ارزیابی عملکرد مالی…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان تبلیغ و نگاهی بر آگهی های انیمیشنی در جهان
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان تبلیغ و نگاهی بر آگهی های انیمیشنی در جهان تبلیغات انیمیشن روانشناسی تبلیغات آگهی های تلویزیونی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان تبلیغ و نگاهی بر آگهی های انیمیشنی…

  • بررسی عوامل موثر امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر مساله حجاب
  • بررسی عوامل موثر امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر مساله حجاب امر به معروف و نهی از منکر در مساله حجاب امر به معروف و نهی از منکر در مساله بی حجابی بررسی چالشهای امر به…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *